Alla inlägg under mars 2008

Av Annette - 31 mars 2008 20:19

Ja äntligen är det vår här! och det säger jag för idag såg jag årets första humla:-) man brukar ju säga att våren kommit först när humlorna hittat upp ur jorden och det har de alltså gjort idag:-)

Jag har lagt ännu en arbetshelg bakom mig, nu är det bara två! kvar innan jag är ledig en hel helg, ska bli väldigt skönt faktiskt.

Med hundträning har det varit lugnt i helgen pga jobbet och trevliga kompisar på besök lö-sö:-) lite gott att äta och dricka samt en massa prat, kul & trevligt:-)

Idag har jag tränat liiite, är ganska sliten efter nattens arbete så energin var inte den bästa.

Vi nöter på med momenten till lkl- det går iaf framåt. Om jag hinner ska jag lägga spår i skogen i morgon- blir spännande då Meddin bara spårat en!!!! gång i skogen, och det var på kennellägret förra sommaren då Andreas gick ut ett spår åt honom.  Jag lägger det själv i morgon så får nå'n annan lägga nästa gång!

I morgon är det bäst att se upp för skoj, det är ju 1:a April, tänk på det!!!

//A

Av Annette - 27 mars 2008 18:37

Har vi ägnat dagen åt på Söderköpings bruxa. När jag kom dit så var det naturligtsvis fullt av orörd snö!! så det blev till att trampa runt med svetten lackandes för att få det lite upptrampat och därmed lite lättare att ta sig fram. Började så gott det gick med linf. ff, sättande och läggande under gång, hopp, kryp(funkar bättre & bättre) och sen då framförgåendet som gick skitbra idag?!

Sen fick han bollen som belöning!- sen tränade vi på loss- varsågod med jättebra resultat:-) sen körde vi en stund till och sen blev det boll som belöning- men då satt han återigen fast i boll-fan!!!! då blev jag irriterad på honom så då fick han gå och lägga sig och sen körde jag med Tosca istället!

Då tappar han helt intresset för bollen och är avis på Tårtan- men det kan han gott ha när han inte släpper när jag vill.

Tosca var också jätteduktig idag, gjorde i princip detsamma med henne förutom framförgående & kryp. Vi hade väldigt bra störning i form av dagisets hundar- det ligger precis intill bruxa- då de skällde i princip hela tiden vi tränade. Men varken Meddin eller Tosca ägnade dem en blick:-)

Sen lade jag båda två plats- och gömde mig, inga problem. Då frestade jag dem lite genom att gå fram och kasta deras bollar, runt dem, över dem och bredvid dem! Toscan gick vid ett tillfälle upp men blev snabbt förvisad tb!!

De skötte sig på det stora hela (förutom släppandet av bollen då!!) väldigt bra:-)

PÅ eftermiddagen har vi tagit en långprommis i det fina vädret, känns som om våren är på väg tillbaks::-)

Så ha hopp, våren ÄR på väg//A

Av Annette - 26 mars 2008 21:28

varit på kurs:-) fast dagen började med en promenad i det soliga vädret, och två urpigga hundar och en klen matte!!

Visste inte om jag skulle fixa att åka ikväll men mådde lite bättre så jag gav mig iväg. Väl på bruxa möttes jag av planer fulla med snö!!!

Snacka om jobbigt att pulsa omkring där när man inte mår riktigt bra!! Men vi hittade en liten "stig" som nå´n hurtig människa trampat upp så där körde jag en stund med en hund i taget innan kursen började.

Sen körde vi igång med: framförgående- som Meddin kunde kanon innan alla kursdeltagare var ute på plan men när alla var där var han lite lätt disträ!!!han gick ut en liten bit och stannade och tittade på mig???? kanske är det lite mitt fel då jag har kört framåtsändande och nu blir han osäker pga av det- alltså får vi backa lite här.Men när han väl gjorde det han skulle(en gång) fick vi bra betyg av Micke:-)

Inkallning- gick bra men sättandet var tyvärr lite snett- vilket o-xå Micke sa att det hade jag fått i ptrotokollet på tävling.

Hopp- var väl dagens bästa resultat, en nia hade vi fått sa vår kursledare:-) och det är väl inget att klaga på:-)

Han var superladdad ikväll, vet inte om det är "vintern som slagit till" men han är alldeles galen i snön!

Och sen till vårt största problem-kampen om bollen!!! jag törs snart inte ge honom den för han VILL INTE SLÄPPA BOLLJ......ELN!!!!!! det går jättebra när vi tränar på loss-bra varsågod osv, det kan vi göra hur många gånger som helst. MEN..........när vi tränar och han får bollen som belöning- då sitter den där den sitter!!!! Nå´n som har nå´n bra lösning på detta??? säj nu bara inte att jag ska köra byteshandel för det har jag provat!!!då hade han BÅDA bollarna i mun!!!!

Nåja, det löser sig väl det här o-xå (hoppas jag):-)

Måste berätta en sak som hände då vi var hos häxsvärmor på middag på påskdagen- vi hade varit där en bra stund och satt i rummet och pratade då jag plötsligt får se Meddin sänka huvudet, resa ragg??? och börja huffa långt nerifrån magen. Jag undrade vad i hela världen som stod på ??(han skäller ju nästan aldrig- och reser inte ragg ofta heller!) Sen förstod jag- Krister´s mamma hade en påskkärring- modell större- hängandes i taket, den hade han nu fått syn på! jag förstår honom för K:s mamma hade nog gjort en självbild och hängt upp, och två såna falska, fula, vidriga kärringar var bara för mkt!!! 

Nu är det snart läggdags- men i morgon ska vi åka till Sörping´s bruxa, vi ska träna framförgående!! nej då:-)- men vi ska ha lite miljöombyte:-)

Ha det //A

Av Annette - 24 mars 2008 17:51

med massor av snö!!! Ja så kan man sammanfatta påskhelgen i år. Det har varit en lugn helg, och detta pga av att jag har jobbat!  Däremellan, då jag inte sovit, har vi varit på bruxa och Påsksmällen till och från. Det var så himla kallt och blåsigt så det var inget vidare väder att stå och titta i men lite har det blivit i alla fall.

Sen är det ju bra passivitetsträning för Meddi att "bara" sitta där och inte få göra något. Sedan har vi träffat massa trevligt hundfolk o-xå:-)

Jag har just kommit in efter en kort-kort sväng ute, mår inte så bra så det är därför. Vet inte om jag blivit smittad av ngn på jobbet men känner mig ganska vissen just nu, hoppas det går över tills på onsdag, vill ju inte missa kursen.

Ha det gott alla och kör försiktigt om ni ska ut och åka//A

Av Annette - 21 mars 2008 13:45

Är Meddin :-) han är så himlla duktig och kul att jobba med:-)

Vi har varit på kurs både onsdag och torsdag den här veckan. I onsdags var det budföring, inga problem och en 10:a från "domaren" Micke. Sedan var det platsliggning, inte heller det några problem:-)

I torsdags var det åter budföring, med skott. Det var inte heller några problem och sen blev det en platsliggninng till, dock utan skott den här gången och detta pga att några ska tävla i lydnaden på måndag, men under tiden vi körde lydnad sköts det friskt utan några problem.

Sedan tränade vi själva bland de andra kursarna, han har fullt fokus på mig och bryr sig inte ett dugg om vad de andra gör vilket jag tycker är så SKÖNT!! med tanke på att mina andra hundar haft sååå mkt problem om de andra. Men inte min Meddin inte, han har fullt fokus på mig och vad vi ska hitta på:-)

Kryp kör vi ganska intensivt med just nu och det går framåt, han är jätteduktig och nu har vi som mål att försöka tävla i maj:-) vi får väl se om vi blir klara.

Ha nu en riktigt skön påskhelg och hoppas att i alla fall några av er har bättre väder än vi har här! Iskall blåst och snö, ingen bra kombination.

Ikväll får man väl ta kvasten till jobbet!! GLAD PÅSK //A

Av Annette - 18 mars 2008 19:42

var vad vi började dagen med här!!! konstigt väder, ena dagen full vår med fåglar som kommer tillbaks och sjunger i varenda buske, nästa full vinter!!

Nu ikväll håller det dessutom på att bli minusgrader också, som om det inte vore nog med elände att det här kom ner:-(


Efter vår skottning, som var urjobbig för att snön var så blöt!!, sprang vi en tur. Det var ju inte mindre jobbigt det. Tungt i snön, vilket märktes även på hundarna, och bakhalt och jäkligt! tilläggas kan att det är inte plogat här och vi sprang även på skogsvägar, som definitivt inte är plogade så det känns i benen nu kan jag säga...........


Sedan tog vi det lite lugnt inne, jag plockade med lite papper och hundarna vilade lunch. Nu innan mörkrets inbrott har Meddin fått träna lite kryp i snön:-) kanon bra att se märkena i snön:-) då ser man om han är tillräckligt"låg"! Gick faktiskt riktigt bra idag:-) sedan satte jag båda två bredvid varandra och stövlade själv iväg för att kalla in en i taget. Med Meddin är det inga problem men Tosca!! när jag ropade på Meddin då kom hon också! när jag sa att hon skulle stanna då stannade Meddin och Tosca fortsatte, suck, vad gör man. Nåja, vi kämpade på en stund och till slut fattade Tosca också poängen med det hela:-) så tiill slut blev det som jag ville.

Nu blir det tv: n en stund innan läggdags. I morgon är det ju kurs igen, kul.

//A

Av Annette - 17 mars 2008 12:22

som bara tusan gör det idag!!! mycket märkligt, trodde våren var här sen länge!


Vi har gått en skogssväng i blötan, för blött är det!


Helgen som var har till största delen bestått  av jobb, hann med att lägga ett spår till Meddin igår em. Det spårade han riktigt bra så med det är jag nöjd:-) hade tänkt vi skulle träna på krypet idag, men det får nog bli inne det! med tanke på vädret.

Snart ska jag åka och jobba igen (tycker inte jag gör annat!) men sen är jag LEDIG!! några dagar, det ska bli skönt:-)

Ha det gott alla:-)//A

Av Annette - 14 mars 2008 19:39

har vi haft här idag. Varmt, soligt och mängder med fåglar som sjunger:-)

Vi började dagen med en promenad i det vackra vädret. När vi kom hem från den blev vi kvar ute, det var  så skönt så man ville inte gå in:-)vi tillbringade säkert en timma med att gå och titta på allt som spirar och gror i trädgården!

På em tränade vi......Jag började med Meddin och testade lite tips vi fått av Micke. En del funkade på Meddin andra inte!! men då vet jag ju det. Sedan har vi tränat på krypet och det gick faktiskt riktigt bra idag:-) så det kanske går som jag planerat, vi får se. Sedan körde vi igenom alla moment som han redan kan, tränade positioner vid linf. och ff, det kan faktiskt bli bättre så det får vi jobba på. Apporterat har han gjort idag, utan ngt tugg??? vad har hänt? han tuggar normalt inte mycket men liiite brukar det vara, nåja hoppas det håller i sig:-)

En sak som jag måste få till är att han ska släppa den där förb....e bollen när jag säger till! idag hade jag två bollar med mig och när jag skulle få honom att släppa genom bytesaffär var han blixtsnabb!!! så där satt Meddin med BÅDA!!!! bollarna i munnen! och där satt de fast!!!

Till slut löste det sig men det är samma visa varje gång jag belönar med bollen,han VILL INTE!!!släppa, så kan vi inte ha det. Något att jobba på!

Tosca var jätteduktig och har tom hållt apporten i munnen!! något hon inte kunnat tänka sig för ett par mån sen, så det går framåt:-) I övrigt skötte hon sig bra och det ska nog snart gå och debutera henne i en lydnadsetta tror jag.

Nej, nu är det snart dags att dra iväg till jobbet:-(

Ha en trevlig helg alla//A

Ovido - Quiz & Flashcards