Alla inlägg den 10 mars 2008

Av Annette - 10 mars 2008 18:50

av aktiviteter för hundarnas del har det varit idag. Vi började fm med att spåra. Meddin´s spår innehöll tre apporter och två vinklar. Han spårade MYCKET!!! bra idag, det var lite strul i en vinkel men annars var det kanon! vi provade att spåra på ett nytt ställe där vi aldrig varit förut.

Tosca fick sin boll i spårslutet och hon yrade runt som vanligt?? men hittade till slutet, vilket hon alltid gör? trots att hon bär sig lite konstigt åt.

Har försökt att analysera varför hon inte blir noggrannare men inte kommit på varför, hon fladdrar och far trots att jag gör på samma sätt då jag lägger spåren.

Sedan åkte vi hem för lite lunch, och när vi smält dem tog vi en springrunda på fem km:-) skönt!!

Nu ikväll har vi varit ute och tränat lydnad. Jag är nöjd med resultatet, det går framåt med båda två:-)

Meddin håller jag på att lära backa på kommando, han hade lite svårt att fatta vad jag menade så för några veckor sedan satte jag upp två långa brädor, det blir som en gång, som han får gå in i och sen kommenderar jag backa. Nu har han snappat vad jag vill och backar med turbofart:-) inte enbart på kommandot än utan jag får gå lite mot honom men det kommer.

Sedan har jag tränat framförgåendet lös, vilket gått förvånansvärt lätt att få honom att förstå?? möjligen  är det framåtsändandet som gjort att han snappat det så fort . Sedan blev det lite linförighet, ff, inkallning med ställande & läggande. Vidare med sättande, ställande & läggande under gång och lite kryp, där har vi en del att jobbba med men jag tror nog Micke kan hjälpa mig där, det var inga problem sa han:-). Vi avslutade med lite hopp med och utan appport. Han tycker allt är skitkul och har emellanåt lite svårt att vara tyst, tyvärr. Men jag tror det beror på att vi inte tränat så mycket nu och då har pratet kommit tillbaka litegrann.


Tosca går från klarhet till klarhet i lydnaden och är en riktigt skärpt liten tjej:-) hon är ju så liten och lätt så allt går så fort för henne. Vi har tränat ff, ställande under gång, vilket hon blivit en fena på nu , först fattade hon nada! läggande under gång, inkallning och hopp. Vi får väl se vartefter om vi kan starta i någon lydnadsetta, skulle vara lite kul faktiskt:-)

I morgon är det jobb som gäller igen, är nu inte ledig förrän på lördag em:-(

MEN, jag har ju kursen på onsdag  kväll att se fram emot:-)

Ha det bra och var rädda om er//A

Ovido - Quiz & Flashcards