Alla inlägg den 11 oktober 2007

Av Annette - 11 oktober 2007 21:04

Idag har hela dagen ägnats åt träning, både för hundarna och för egen del. Började dagen med att lägga varsitt spår åt Meddi & Tosca. Spåren fick ligga i ca 50 min, Meddi´s var ett apell spår och Tosca hade ett enklare med bara en vinkel.  I vanlig ordning spårade Meddi mkt noggrant och lade sig vid apporterna. Han gick tyvärr över slutapporten och detta pga att jag lagt hans boll ca 5 meter efter slutapporten som en "extra" belöning. Det var inte bra och det kommer jag inte att göra igen. Bätte att ha bollbelöningen  "som vanligt" i fickan så får han den efter avslutat spår istället. 


Tosca är så intensiv och yvig i sitt spår, det gick ändå bra och hon jobbade hela tiden och fann sin boll. Jag har inte riktigt kommit på hur jag ska få henne att lugna ner sig då hon ska spåra så att hon är i kärnan hela tiden.Men vi har ingen brådska så det löser sig säkert.


Efter  hundspåren tog jag en joggingtur, det var länge sedan så nu måste jag skärpa mig och komma igång igen, vanligtsvis springer jag 3ggr/vecka! det är ju perfekt att ta med sig hundarna då man springer för då blir ju de motionerade samtidigt.Sedan jobbade jag en stund i trädgården och Meddi var som vanligt med och apporterade alla redskap jag använde:)


På kvällen tog vi en sväng till bruxa, i ösregn!!! väl där satt jag en stund i bilen och väntade på att det skulle sluta men icke, det var bara att ge sig ut i ovädret.Meddi gick kanon idag, linförighet, inkallande med tajta, raka fina sättanden, snabba lägganden, höga fina hopp så det fanns ingen anledning att tjata ut honom så jag gick efter en stund och bytte hund. Och se, även lilla Tosca fröken hade en riktigt bra dag, fina positioner, mkt bra kontakt, snabba lägganden och som vanligt värsta turbofarten vid inkallandet. Det kändes att man med gott samvete kunde stoppa in hundarna i bilen och åka hem och mysa inomhus istället. Nu ligger båda mina vovvar och käkar varsitt märgben som en belöning efter att ha skött sig så bra på lydnadsplanen, och matte känner sig riktigt nöjd med dagen// A



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards